.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دريا با چشمان گريان زيبا نيست
جابر معافی
دريا با چشمان گريان زيبا نيست

نعمت خدادادي دريا را همه دوست دارند ولي با آمدن تابستان و ورود گردشگران هيچ كس دلش نمي خواهد در كنار دريا اشك بريزد.

به گزارش فارس از ساري در طول سال هاي گذشته استان‌هاي ساحلي هم‌چنان از منابع اعتباري استاني براي آماده سازي دريا در فصل تابستان استفاده كردند و رديف اعتباري ملي براي دريا اختصاص نداده اند.
در ايجاد طرح هاي سالم سازي دريا، ارگان خاصي متولي نيست و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، نيروي انتظامي، هلال احمر، اورژانس، غريق نجات، فرمانداري ها و شهرداري ها هر كدام به نوبه خود سهمي در ايجاد فضاي امن براي استفاده مسافران دارند كه هماهنگي بين دستگاههاي اجرايي فوق بسيار مهم و ضروري است.
ايجاد منابع اعتباري مناسب براي استان هاي شمالي مي تواند نقش مهمي را در ايجاد زير ساخت ها و تاسيسات زيربنايي در كنار ساحل داشته باشد و هر ساله با نظم خاصي تاسيسات ساحلي را كامل كرد.
از موضوعاتي كه در كنار بهره مندي از دريا و ساحل نگراني مسافران را در پي دارد عدم ايمني كامل در تمام سواحل و افزايش آمار غرقي ها است.
در طي سالهاي گذشته آمار غريق با تلاش همه نيرو هاي اجرايي كم شده است ولي هنوز آمار غرق شدگان نگران كننده است.
همه مسافران ساحل امن و بدون خطر را مي خواهند و ساحل امن آرزوي هر مسافري است تا استفاده كامل را از دريا ببرد و ايجاد اين امنيت جز با همكاري مردم و مسئولان امكان پذير نخواهد بود.
فرهنگ سازي در استفاده صحيح از دريا، آگاهي دادن به خانواده ها و توجه به هشدار هاي ماموران مي تواند تاثير بسزايي در كاهش غريق داشته باشد.
پوشش دادن نقاط ممنوعه شنا نيز در كاهش آمار غريق موثر است و بايد با ايجاد گشت هاي ساحلي و استقرار نيرو هاي امنيتي از شنا در مناطق ممنوعه جلوگيري كرد.
يك شهروند ساروي در اين خصوص به خبرنگار فارس گفت: امكانات بهداشتي و رفاهي در كنار دريا مناسب نيست و نبود سرويس هاي بهداشتي باعث آلودگي آب دريا مي شود.
حميد قرباني ايجاد سكو هاي ساحلي ، دوش هاي آب، رختكن هاي مجزا، مركزي براي حفظ امانات و اشياي مسافران را مهم خواند و افزود: در ساحل جايي براي نشستن در كنار دريا نيست و احداث تفرجگاهها در كنار ساحل لازم است.
وي اجراي ورزش هاي آبي و امكانات تفريحي ديگر در كنار دريا را ضروري بيان كرد و گفت: به هنگام طوفاني بودن دريا مي توان با ايجاد تفريح هاي ديگر براي مردم، آنها را از شنا و خطر غرق شدن دور كرد.
علي اكبر كريمي يكي ديگر از مسافران به خبرنگار فارس مي گويد: فرهنگ سازي در استفاده از دريا باعث مي شود آمار غرق شدگان كاهش يابد.
وي حضور ماموران نيروي انتظامي، ناجيان غريق، امداد و نجات در نقاط ممنوعه شنا را بسيار ضروري دانست و تصريح كرد: مردم و ماموران بايد با همكاري يكديگر در استفاده مناسب از دريا مشاركت كنند.
كريمي بر حفظ شئونات اسلامي در كنار دريا تاكيد كرد و ادامه داد: طرح هاي دريا از نظر اخلاقي كاملاً ايمن نيست و بايد ماموران انتظامي به صورت كامل حضور فعالانه اي داشته باشند.
وي در پايان گفت: دريا و ساحل جنبه عمومي دارد و نبايد گمان كرد در ساحل مي توان از نظر پوشش و رفتار بدون مرز برخورد نمود چرا كه رعيت مسائل اخلاقي شرط اول استفاده از دريا است.

* دريا بايد با بودجه ملي سامان يابد

مسئول ستاد حوادث غير مترقبه مازندران نيز به خبرنگار فارس گفت: تمامي اقدامات امدادي از سوي هلال احمر، ستاد حوادث و ديگر ارگان هاي مرتبط با بودجه داخلي و بدون در نظر گرفتن اعتبار از پيش تعيين شده براي امداد رساني در اين بخش صورت مي گيرد.
بهزاد پور محمد تصريح كرد: در حال حاضر نگاه به مازندران با داشتن جاذبه هاي گردشگري و مسافران بسيار زياد استاني است در حالي كه سالانه تعداد بسيار از هموطنان ما به عنوان مسافر وارد استان مي شوند.
وي ادامه داد: هر سازمان امدادي از بودجه داخلي خود براي پوشش اين طرح استفاده مي كند و يكي از گلايه ما هم اين است كه چرا اعتبار خاص و ويژه اي براي تقويت طرح هاي سالم سازي در نظر گرفته نمي شود.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه مازندران از غرق شدن 631 نفر از هموطنان و نجات يافتن بيش از 5 هزار نفر توسط نيرو هاي امدادي طي سال هاي 83 تا 85 خبر داد و اذعان داشت: در سال 83 تعداد 256 نفر، در سال 84 تعداد 222 نفر و در سال 85 تعداد 153 نفر در سواحل مازندران جان خود را از دست دادند.
پور محمد با اشاره به اينكه با فرهنگ سازي از طريق رسانه ها و همكاري مردم اين آمار كاهش يافته است، اظهار داشت: 85 درصد غرق شدگان غير بومي و 90 درصد خارج از طرح هاي دريا غرق شدند.
وي يادآور شد: ميانگين سني غرق شدگان نيز بين 20 تا 30 سال بوده و ميانگين عمر از دست رفته اين تعداد غرق شده در سال، 72 ميليون دلار مي باشد.
پور محمد، عدم آشنايي به فن شنا، شنا در منطقه ممنوعه و شنا در زمان طوفاني بودن دريا را از علت هاي اصلي غرق شدگان دانست و گفت: در سال جاري 120 طرح دريا در استان اجرا مي شود كه روزانه يك هزار نفر از نيرو هاي امدادي در طرح هاي دريا و 115 نقطه كور يا مشرف به خطر فعاليت خواهند داشت.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه مازندران يادآور شد: هلال احمر در 14 طرح و 115 نقطه كور مشرف به خطر روزانه 300 نيرو را مستقر خواهد كرد.
پورمحمد تصريح كرد: در تابستان نيروي انتظامي، هلال احمر، اورژانس 115، تربيت بدني، هيات نجات غريق ، نيروي مقاومت بسيج، شهرداري ها، حفاظت آبزيان شيلات، بنادر و كشتيراني، راهنمايي و رانندگي و راه و ترابري با هماهنگي استانداري و فرمانداري ها و سازمان ميراث فرهنگي استان ميزبان ميهمان و مسافران خواهند بود.
وي خاطر نشان كرد: اورژانس با 15 پايگاه امدادي ثابت و 46 پايگاه سيار به صورت چادر و با 284 نيرو روزانه در طرح ها حضور خواهند داشت.
پور محمد در پايان گفت: 80 درصد مسافران تابستان براي استفاده از دريا به مازندران سفر مي كنند و سازمان ميراث فرهنگي مازندران هماهنگي خوبي با دستگاههاي اجرايي دارد ولي انتظار ما از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور اين است كه به دريا نگاه ملي داشته باشد.

*گردشگري زير ساخت هاي ساحل را فراهم مي كند

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران نيز در اين باره به خبرنگار فارس گفت: تا كنون 80 طرح سالم سازي در سواحل مازندران آماده شده و طي هفته هاي جاري قصد داريم اين طرح ها را به 120 طرح افزايش دهيم.
رحمت عباس نژاد با اشاره به اينكه از غرق شدگان سال گذشته تنها 13 درصد در طرح ها ي دريا غرق شدند افزود: در خارج از طرح دريا مسئوليت خاصي نداريم ولي با اين وجود در 200 نقطه كور ساحلي، نيروي انتظامي، هلال احمر و ناجيان غريق مستقر مي شوند تا شاهد غريق شدن هموطنان نباشيم.
وي با بيان اينكه هيچ اعتباري براي دريا نداريم ادامه داد: ستاد گردشگران استان در حال تصميم گيري در اين رابطه است تا اعتبار خاصي براي دريا در نظر گرفته شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران وظيفه سازمان گردشگري را احداث و ايجاد زير ساخت ها در ساحل و جلب سرمايه گذار در بخش گردشگري خواند و اظهار داشت: : سازمان ميراث فرهنگي به تنهايي متولي دريا نيست و عوامل مختلفي دست به دست هم مي دهند تا مديريت بر دريا حاكم شود.
عباس نژاد با اشاره به اينكه طي سال هاي 84 و 85 تعداد آمار غريق 40 درصد كاهش يافته است خاطر نشان كرد: در نيمه خرداد ماه سالجاري با استقرار نيرو در ساحل آمار غريق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد كاهش داشته و تنها 6 غرق شده داشتيم.
وي با بيان اينكه آمار ناجيان غريق 250 نفر افزايش يافته است، يادآورشد: با اين افزايش تعداد ناجيان به 750 نفر در استان رسيده است.

*سواحل بايد خود را اداره كند

مدير كل دفتر اجتماعي استانداري مازندران نيز در اين باره به خبرنگار فارس گفت: طرح هاي دريا از منابع استاني اجرا مي شود و بايد به سمتي هدايت شوند كه سواحل به صورت خود گردان اداره شود و عوايد آن نيز نصيب مجريان شود و دولت تنها در زير ساخت ها مشاركت كند.
عبدالوحيد فياضي اظهار داشت: در سفر رئيس جمهمور به مازندران 40 ميليارد ريال مصوب شد كه 8 ميليارد ريال آن متعلق به سالجاري است كه اميدواريم محقق شود.
وي در ادامه مي افزايد: امسال سعي كرديم طرح هاي دريا بر اساس الگويي مشخص تهيه تا مردم رضايت خاطر داشته باشند.
فياضي با بيان اينكه ساماندهي دريا كار سختي است، خاطر نشان كرد: اداره دريا با توجه به حجم روبه رشد مسافران، نيروي انساني و سرمايه قابل توجهي مي خواهد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.039 seconds.